WIELKOPOLSKIE MUZEUM MOTORYZACJI - WSPÓLNA EKSPOZYCJA NA TARGACH

Muzeum Narodowe Rolnictwa w Szreniawie i Automobilklub Wielkopolski wracają do idei wspólnej wystawy poświęconej historii motoryzacji. 0d 19 lutego 2021 roku w Pawilonie nr 2 na Międzynarodowych Targach Poznańskich oglądać można wystawę Muzeum Motoryzacji, przygotowaną przez obie te instytucje. W kilku strefach tematycznych zostało zaprezentowanych ponad 100 zabytkowych pojazdów, a wśród nich czerwony Tarpan 237D, reprezentujący szreniawskie Muzeum Tarpana.

Wystawa powstała w wyniku wieloletniej doskonałej współpracy trojga partnerów: ekspozycję przygotowały wspólnie Muzeum Narodowe Rolnictwa w Szreniawie (Muzeum Tarpana) oraz Automobilklub Wielkopolski, które skorzystały z gościny Międzynarodowych Targów Poznańskich. Grupa MTP udostępniła Pawilon nr 2, zbudowany w 1929 roku na Powszechną Wystawę Krajową. Modernistyczna architektura cechująca dawną tzw. Halę Przemysłu Ciężkiego doskonale nadaje się jako entourage dla aut i motocykli, wyprodukowanych na przestrzeni kilku dziesięcioleci: od lat 20. do 80. XX wieku. 

W 2016 roku Muzeum Narodowe Rolnictwa w Szreniawie i Automobilklub Wielkopolski podpisały w obecności Marka Woźniaka, Marszałka Województwa Wielkopolskiego list intencyjny w celu budowy w Szreniawie Wielkopolskiego Muzeum Motoryzacji. Automobilklub Wielkopolski, który w latach 80. XX w. otworzył w Suchym Lesie pierwsze w Polsce muzeum zabytkowych samochodów, a potem prowadził je pod poznańskim Rondem Kaponiera, od wielu lat poszukuje przestrzeni, w której można by eksponować zabytki  motoryzacji. Pięć lat temu wydawało się, że wspaniale odrestaurowane samochody i motocykle, będące własnością członków Automobilklubu, znajdą wreszcie godne swej klasy miejsce prezentacji. Nową halę zamierzano zbudować w pobliżu licznie odwiedzanego Muzeum Narodowego Rolnictwa, w ramach którego funkcjonuje już wystawa stała pt. Muzeum Tarpana. Pojazdy członków związku miały być prezentowane w pawilonie zarządzanym przez Muzeum Narodowe Rolnictwa i finansowanym przez Samorząd Województwa Wielkopolskiego. Trudno wyobrazić sobie korzystniejszą konstelację dla ulokowania kolekcji zabytków dawnej techniki. Atutem były także dogodny dojazd do Muzeum drogą nr 5, a także linia kolejowa, na której codziennie pojawiają się historyczne składy ciągnięte przez parowozy, co jest ewenementem na skalę europejską. 

Być może zatem nowa ekspozycja, ulokowana na poznańskich Targach, jest powrotem do idei utworzenia wspólnego Wielkopolskiego Muzeum Motoryzacji. Wystawa została podzielona na kilka scen. Kryterium podziału były kraje, w których skonstruowano i produkowano przedstawiane pojazdy. Każda ze scen została okraszona flagą danego kraju oraz charakterystycznym akcentem. Mamy więc wystawę motoryzacji włoskiej, gdzie rzecz jasna królują samochody marki FIAT, francuską z historycznymi Peugeotami, Citroenami i Renault, brytyjską czy niemiecką. Na każdej z ekspozycji obok znanych powszechnie i uwielbianych samochodów pojawiają się swoiste rodzynki, nieczęsto widywane w Polsce. Na wystawie francuskiej jest to choćby wspaniała sportowa Matra Bagheera z lat 70. XX w., na niemieckiej auta DKW czy Glas z lat 60., a na brytyjskiej choćby wyprodukowany dekadę wcześniej i rzadko u nas oglądany Morris Minor. W części włoskiej, obok wielu fiatowskich „maluchów” pysznią się sportowe modele z lat 60., przypominających o chlubnej przeszłości turyńskiego koncernu. Całość ekspozycji otwiera wszakże cytat z najsłynniejszej fabryki pionierskich czasów motoryzacji – linia wytwórcza Forda z początku XX wieku i antyteza seryjnej produkcji – elitarny REO Gentelmen’s Roadster, samochód liczący sobie, bagatela, 113 wiosen…

Ekspozycjom „krajowym” towarzyszą wystawy tematyczne” niezwykle atrakcyjna strefa militarna czy wystawa poświęcona wakacyjnym wyjazdom i historii caravaningu. Wreszcie jest także najbardziej chyba lubiana przez większość odbiorców strefa polska. Tam, wśród „dużych” i „małych” Fiatów, Syrenek i Warszaw znalazła się także reprezentacja polskich samochodów dostawczych: Żuków, Żuków i Tarpanów. Czerwony model 237D pochodzi z kolekcji szreniawskiego Muzeum Tarpana i stanowi swoisty wstęp do obejrzenia także i tej wystawy.

Widzowie, którzy przyjadą do Szreniawy z biletami wstępu na wystawę Wielkopolskie Muzeum Motoryzacji, skorzystają z ulgowego wstępu do Muzeum Narodowego Rolnictwa w Szreniawie. Serdecznie zapraszamy!

/Gerard Radecki/

 


powered by