Ursus C355 - nowy nabytek Muzeum dofinansowany ze środków MKiDN

Zobacz galerię

W lipcu 2017 roku szreniawska kolekcja obiektów związanych ze źródłami energii wzbogaciła się o kolejny interesujący eksponat – ciągnik rolniczy Ursus C-355.

Produkcję ciągnika C-355 wdrożono w warszawskich zakładach Ursus w 1971 roku. Zastąpił on budowany na licencji czechosłowackiej model C-4011. Różnił się przede wszystkim mocniejszym silnikiem S-4002 (45 koni mechanicznych zamiast 42). Jednostka napędowa S-4002 była czterocylindrowym, czterosuwowym, chłodzonym wodą silnikiem wysokoprężnym o pojemności 3121 cm3. Ciągnik posiadał 10 biegów do przodu i dwa do tyłu. Wielką sławę C-355 zyskał w marcu 1971 roku, gdy w podróż do krajów Bliskiego Wschodu takim ciągnikiem wyruszyli studenci Instytutu Geografii Uniwersytetu Warszawskiego. 

Ciągniki C-355 były produkowane do 1975 roku. Wówczas wprowadzono modyfikację oznaczoną jako C-355M. W kolejnym roku rolę średniego ciągnika na liniach produkcyjnych zakładów Ursus przejęły mocniejsze (52 KM) C-360. 

Pozyskany przez Muzeum Narodowe Rolnictwa w Szreniawie egzemplarz oznaczony jest numerem seryjnym 240041. Został wyprodukowany w 1975 roku. Był wykorzystywany do kształcenia uczniów w szkole rolniczej w północno-zachodniej Polsce. Muzeum odkupiło go z kolekcji Leszka Nowaka z Wielisławic koło Strzelec Krajeńskich. Jest on w pełni sprawny i posiada oryginalne części. Sam ciągnik jest utrzymany w kolorze żółto-niebieskim. Kabina ma kolor ciemnozielony. 

Eksponat jest już dostępny dla zwiedzających. Został umieszczony pod wiatą ze źródłami napędu w rolnictwie. Zajął miejsce obok innych ciągników rolniczych stosowanych na polskiej wsi w drugiej połowie XX wieku.

Zakup obiektu został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Kolekcje muzealne.

 

Dane techniczne ciągnika C-355

Moc: 33 kW (45 KM) przy 2000 obr./min.

Długość: 3,56 m

Wysokość (z kabiną): 2,23 m

Szerokość: 1,80 m

Rozstaw kół tylnych: 1,425 m

Rozstaw osi: 2,125 m

Prześwit ciągnika: 0,44 m

Masa własna: 2010 kg

Ciężar paliwa, olejów i cieczy w chłodnicy: 95 kg

Maksymalny ciężar ciągnika gotowego do pracy: 3130 kg

Dopuszczalne całkowite obciążenie osi przedniej: 1380 kg

Dopuszczalne całkowite obciążenie osi tylnej: 3650 kg

Maksymalny dopuszczalny ciężar przyczep z ładunkiem: 8000 kg

Maksymalna prędkość jazdy: 25,4 km/h

Zużycie paliwa  (przy maksymalnym obciążeniu silnika): 8,6 l/mth

 

/Mariusz Niestrawski/

 

Zobacz film z transportu Ursus do Muzeum


powered by