Transport przy użyciu silników

 

Motorower

Z Komornik (pow. poznański, woj. wielkopolskie) pozyskaliśmy motorower Komar. Produkowano je w latach 1960–1983 w Zjednoczonych Zakładach Rowerowych w Bydgoszczy, a następnie w Zakładach Predom Romet, w ilości około 70 tysięcy sztuk rocznie. W zbiorach znajduje się także dwuosobowy motocykl typu WSK M06B (Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego w Świdniku, 1968 r.).   

 

Lokomobile

W Muzeum znajdują się samobieżne lokomotywy drogowe firm: Cegielski (wytwórca: Zakłady H. Cegielskiego Poznań, 1919 r., pochodzenie: Chomęcice, pow. poznański), Kemna (wytwórnia: J. Kemna Breslau, 1927 r., pochodzenie: Janiszewo, pow. gostyński) i Heucke (wytwórnia: A. Heucke Fabrik Gatersleben Niemcy, 1913 r., pochodzenie: Kaźmierz, pow. szamotulski). 

Lokomobile te (samobieżne, tzw. „parowozy drogowe”) służyły do ciągnięcia specjalnych wozów ciężarowych po ulicach, szosach, drogach i polach. Na dobrych drogach i przy obciążeniu przyczep nieprzekraczającym trzykrotnej masy parowozu drogowego, uzyskiwano prędkość jazdy od 3,4 do 10,2 km/godz. W zbiornikach tych lokomobil mieściło się 250 kg węgla, co wystarczało na przejechanie 30–35 km, oraz 1100 l wody pozwalającej na pokonanie z pełnym obciążeniem trasy o długości 20–25 km4. Ogólna masa lokomobili (bez paliwa i wody) wynosiła 9500 kg, gotowa do drogi osiągała masę 11 000 kg. 

 

Ciągniki 

Nie od razu traktor posiadał właściwości wykonywania różnorodnych prac w rolnictwie. Początkowo, pod koniec XIX wieku, jego rola sprowadzała się do napędu maszyn, a następnie do ciągnięcia maszyn i narzędzi. 

Zbiór muzealny ciągników rolniczych obejmuje 35 traktorów. Są to pojazdy firm: Ursus, Lanz, Zetor, Fordson, a także inne konstrukcje amerykańskie, niemieckie i polskie, które były powszechnie używane na ziemiach polskich. Z Wielkopolski pochodzą 22 traktory. Najstarsze są ciągniki firmy Lanz  z lat 1924–1926 (woj. kujawsko-pomorskie, woj. warmińsko-mazurskie oraz woj. wielkopolskie), a następnie z lat 20. XX w.: Ursus – Titan (woj. kujawsko-pomorskie), Fordson (woj. tarnowskie) i Lanz (woj. wielkopolskie, woj. opolskie). Z lat 30. XX pochodzą traktory: Deutz 11 (woj. wielkopolskie), ciągnik gąsienicowy Famo Boxer (woj. wielkopolskie), ciągnik Lanz (woj. opolskie); z 1945 roku 2 traktory Case (woj. wielkopolskie). Natomiast z okresu powojennego pochodzą Zetory (z 1950, 1955–1960, ok. 1960) – 3 egzemplarze, które użytkowano na terenie woj. wielkopolskiego. 

 

Samochody 

Samochód Syrena R-20 (Fabryka Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej), lata 1972–1983
Obejrzyj galerię.

Transport samochodowy (9 eksponatów) reprezentują samochody osobowe (Fiat 126EL, FSM Bielsko-Biała, 2000) oraz osobowo-towarowe: Syrena R-20 (FSM Bielsko-Biała, lata 1972–1983), Tarpan (FSR „Polmo" Poznań, lata 1973–1994). 

Samochód Syrena R-20 zakupiono w miejscowości Wężyczyn. Dostawcza wersja samochodu Syrena produkowana była od 1972 do 1983 roku w Fabryce Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej. Tego typu pojazd zbudowano na bazie Syreny 105 jako osobowo-towarowy samochód dla rolnictwa, służący do przewozu ludzi i niewielkich ładunków. 

W zbiorach Muzeum znajduje się samochód ciężarowy Lublin 51 (FSC Lublin, 1955). Samochody tego typu produkowano w latach 1951–1958 na licencji radzieckiej z przeznaczeniem do transportu leśnego, często jednak wykorzystywano je do pracy w gospodarstwach rolnych. Samochód ten pracował w Wojnowie, a do 1983 roku w PGR Studzieniec (gm. Rogoźno, pow. obornicki), należącym do Kombinatu PPGR Gorzewo. 

Następną grupą są samochody strażackie (Star 25, FSC Starachowice, lata 1960–1971), pożarnicze (Żuk A-158). 

 

/Maria Walkowiak/


powered by